In gesprek met Moniek Rennen- T&W Tilburg

Bij Brand New Day zijn we erg trots op de samenwerkingen met onze financieel adviseurs, dat steken we niet onder stoelen of banken. Maar zijn de financieel adviseurs ook blij met ons? Om dat te toetsen, laten we adviseurs aan het woord die met Brand New Day werken. Dit keer: Moniek Rennen van T&W Tilburg.

 

Hoe bent u in het adviseursvak gerold?

In het verleden studeerde ik rechten, maar dat was toch niet helemaal mijn ding. Ik was al bekend met het verzekeringsvak door het assurantiekantoor van mijn vader en ben er op die manier ingerold. In de avonduren behaalde ik mijn diploma’s en de afgelopen 25 jaar deed ik ervaring op bij verschillende tussenpersonen, in allerlei functies en disciplines. Ik werk nu 4 jaar bij T&W: hier ben ik me gaan specialiseren in pensioenen en inkomensverzekeringen.

Is financieel advies niet een beetje saai?

Grappige vraag! Dat vond ik zelf namelijk wel. Maar dat is toch vooral een imago-dingetje. Ik ben me door de jaren heen natuurlijk steeds meer in mijn vak gaan verdiepen. En hoe meer je leert, hoe leuker het wordt. Je kunt als adviseur bovendien heel veel waarde toevoegen aan het leven van ondernemers en particulieren.

Wat is volgens u de waarde van een financieel adviseur?

Iemand wegwijs maken in de wirwar van regeltjes. En ratio en emotie bij elkaar brengen, om op basis daarvan een goed advies te kunnen geven. De 1-op-1 pensioengesprekken die ik bijvoorbeeld heb met werknemers worden erg gewaardeerd, juist ook door twintigers die voor het eerst met financiële zaken te maken krijgen.

Hoe lang werkt u al samen met Brand New Day?

Als ik me niet vergis: zo’n 10 jaar.

Wat was voor u de reden om met Brand New Day te gaan samenwerken?

Wij hebben veel klanten in de bedrijvenmarkt; zelfstandig ondernemers en ZZP’ers, werknemers met ‘leuke’ salarissen. Brand New Day was één van de eerste banken met een 3e pijlerproduct, met dezelfde uitgangspunten als een 2e pijlerproduct. Dat was voor onze klanten interessant.

Waarin verschilt Brand New Day volgens u t.o.v. andere financiële partijen?

De korte lijntjes spreken mij enorm aan. De telefoon wordt “gewoon” opgenomen en er wordt, als dat nodig is, in Jip&Janneke-taal gecommuniceerd. Bovendien denkt Brand New Day actief mee met mij en mijn klanten. Dat zijn voor mij enorm waardevolle punten in een samenwerking.

Welke uitdagingen als financieel adviseur ziet u de komende jaren op u af komen?

De enorme veranderingen in het pensioenstelsel betekenen een flinke uitdaging voor financieel adviseurs. Ook de terugtrekkende overheid en een gebrek aan voorzieningen voor zelfstandigen vereisen de komende jaren veel aandacht.

Zijn Nederlanders volgens u tegenwoordig financieel wijzer dan vroeger?

Dat vraag ik me sterk af. Mensen praten vaker over geldzaken dan vroeger. Toen was dat nog ‘not done’. Het betekent helaas niet dat er ook meer kennis over is. In mijn ogen ontbreekt het daar nog wel eens aan.

Veel Nederlanders zijn nog altijd huiverig om te beleggen. Hoe komt dat volgens u?

Waarschijnlijk de angst voor het onbekende. In deze roerige tijden vinden mensen het misschien spannend om de controle uit handen te geven. Zeker als het gaat om hun financiële middelen. Dat is volgens mij de reden dat mensen huiverig zijn om te gaan beleggen.

Als u mensen 1 goede financiële tip zou kunnen geven, welke zou dat dan zijn?

Zorg ervoor dat je financieel overzicht hebt en houdt! Je schrikt ervan hoe weinig mensen in de gaten hebben wat de consequenties zijn bij werkloosheid, (langdurige) arbeidsongeschiktheid of overlijden. Mensen denken “dat overkomt mij niet”, maar dat is niet altijd het geval. Kun je dat financieel overzicht zelf maken? Helemaal prima. En anders kun je eens langsgaan bij een financieel adviseur. 😊