Uw verdienmodel

Een goed advies mag iets kosten. Zéker als uw klant door dat advies heel wat meer geld overhoudt. En we begrijpen heel goed dat u óók iets aan dat advies moet verdienen. U bent namelijk – net als wij – geen charitatieve instelling. Maar hoe maakt u van beleggen een verdienmodel? Hieronder zetten we de meest voorkomende modellen op een rijtje.

piggybank_BLUE_L

Een eenmalige vergoeding

  • Reken meteen af voor advies & bemiddeling
  • Limiteer de nazorg tot de administratie
  • Laat de klant de beleggingsrekening zelf beheren. Dit kunt u zelf instellen in onze adviseurstool
  • Voorgestelde kosten voor uw klant: eenmalig €350 tot €500

Een eenmalige vergoeding + een abonnement

  • Reken een lagere vergoeding voor advies & bemiddeling náást een doorlopend abonnement voor blijvende service
  • Beheer zelf de rekening voor uw klant. U bent in dit geval verantwoordelijk voor alle wijzigingingen aan de rekening, die uw klant uiteraard nog wel dient goed te keuren. Uw klant heeft dan geen werk aan de rekening én is er zeker van dat iedere wijziging aan de rekening goed doordacht is.
  • Voorgestelde kosten voor uw klant: eenmalig €150 tot €250 + €15 per maand doorlopend

TIP: Koppel vermogensadvies aan hulp bij belastingaangifte

eggs_forks_BLUE_L
hearts_BLUE_L

Een abonnement

  • Reken geen adviesvergoeding, maar bied een doorlopend abonnement aan met een minimale looptijd
  • Beheer zelf de rekening voor uw klant. U kunt dan alle wijzigingen – uiteraard met goedkeuring van uw klant – zelf invoeren in de adviseurstool. Uw klant heeft hier dan geen werk aan én is er zo zeker van dat iedere wijziging aan de rekening goed doordacht is.
  • Voorgestelde kosten voor uw klant: eenmalig €0 + €30 aan maandelijkse kosten

Hoe doen andere adviseurs het?

Wij spreken regelmatig met adviseurs die al een verdienmodel hebben ingericht rondom vermogensadvies. Ook als vermogensadvies niet eens hun belangrijkste domein is.

  1. Als er vermogensadvies gegeven wordt in combinatie met hypotheekadvies dan gaat de totale nota een stuk omhoog bij aanvang. Voor het beheer tijdens de looptijd krijgt de klant met alleen een vermogenspost een doorlopende fee voor €7,50 per maand, ze kunnen ervoor kiezen om dit abonnement af te sluiten of niet. Wil de klant dat niet dan kan dat ook, maar dan wordt er gemiddeld €125 gerekend bij wijzigingen in rekeningen etc. Is het een minimale/kleine wijziging dat wil dit ook nog weleens €45 zijn.

    Voor die €7,50 per maand ontvangt de klant 1x per jaar een update van de rekening(en) met betrekking tot algemene informatie. Ontwikkeling van de beleggingen, afwijkingen daarin zowel positief of negatief. En of er (indien gewenst) actie ondernomen moet worden.

    Dan is er nog beheer voor de vermogensrekening in combinatie met een hypotheek. 1x per jaar zit de adviseur met de klant om tafel om alles door te nemen voor die 2 deelgebieden. Dat kost de klant €36 per maand. Indien nodig worden ook de lopende verzekeringen erin meegenomen.

    De klant kan er ook voor kiezen om dit niet 1x per jaar maar 1x per 2 jaar allemaal door te spreken. Dan kost het de klant €23 per maand. Elk jaar worden de kleine veranderingen doorgenomen zoals prognose eindkapitaal, rendementen, inleg etc. 1x per 3 jaar wordt alles uitgebreid doorgelopen en aangepast waar nodig. (C&W Finance, Marijn Everse)

  2. Bij aanvraag voor advies en bemiddeling bij een losse beleggingsvariant wordt €495 gerekend. Doorlopend wordt er aanvullend €25 per jaar in rekening gebracht voor beheer en service. Voor die €25 wordt er 1x per 2 jaar actief contact opgenomen met de klant en alles rondom de rekening besproken, doorgenomen en aangepast indien nodig.

    Heeft de klant ook een hypotheek en/of ORV erbij lopen dan vindt er 1x per jaar contact plaats en wordt alles doorgenomen. Vaak in combinatie met de jaarlijkse aangifte en jaarruimte berekening. (Postma Financieel Advies, Adriaan Postma)

Meer lezen?

Ga dan door naar stap 3: de juridische documenten. Of ga terug naar stap 1: vermogen opbouwen door te beleggen.