Tot slot: tips van andere adviseurs
1. Maak je advies en beheer tastbaar door alles omtrent beleggen wel te bespreken. Licht goed toe wat de voors en tegens zijn en hoe je de klant tijdens de gehele looptijd op de hoogte houdt met alle ontwikkelingen. Zo doe je jezelf en de klant niet tekort door beleggen bijvoorbeeld niet eens te bespreken. Voor een beleggingsrekening kan je ook makkelijker een abonnement sluiten omdat er altijd wijzigingen plaatsvinden en bij een spaarvariant is dat niet of veel minder het geval. Op die manier ben je altijd met de klant in gesprek 1x per 1 of 2 jaar en daardoor is de klantenbinding vele malen groter en dus ook de mensen die opzeggen zo goed als nihil. Met als positief gevolg dat je als adviseur meer tevreden klanten hebt en dan ook nog eens meer doorverwijzingen van bestaande klanten krijgt. (Marijn Everse, C&W Finance)
2. Neem beleggen altijd mee in het adviesgesprek. Ook als de klant zich daar nog niet op georiënteerd heeft en het alleen maar over sparen heeft. Juist om te laten zien wat een klant mist als er alleen maar naar sparen wordt gekeken. En dat wordt laten zien aan de klant met een cijfermatige onderbouwing wat de verschillen tussen sparen en beleggen zijn of kunnen zijn op de einddatum. Geef een toelichting op het risicoprofiel, de fondskeuze, manier van beleggen (passief) en lifecycle afbouw. Dan neigen toch veel klanten naar beleggen. Overweeg eens om een box 1 en een box 3 rekening te openen met een spaarvariant erbij of een ander en lager risicocategorie voor 1 van de 2 rekeningen.
Beleggen is niet zo spannend als het lijkt. Zorg dat het beleggingsadvies door 2 adviseurs/medewerkers wordt bekeken. Elke klant krijgt een adviesmotivering, er zijn standaardformulieren en (dienstverlenings) overeenkomsten waar alle medewerkers mee werken en zo is er structuur en een vaste standaard in het adviesrapport. Laat deze door 2 adviseurs en de klant tekenen bij akkoord. Selecteer alleen een paar goede partners om zaken mee te doen op het gebied van beleggen, dus een partij zoals Brand New Day waar je als adviseur goed zaken mee kan doen qua producten, processen en tegen lage kosten. En waarbij de klant altijd online inzage heeft in een eigen portal. (Roel de Jong, DBA Advies)
3. Bied een totaalpakket aan voor je klanten waarbij vermogen (ORV, Hypotheken, Vermogen, aangifte en jaarruimte) een jaarlijks vast terugkerend agendapunt is met 1 vast aanspreekpunt. Op die manier ben je een soort financieel regisseur van de klant en bouw je een relatie met de klant op waardoor de klant minder snel weg gaat bij je. (Adriaan Postma, Postma Financieel Advies)
4. Wees open en eerlijk en help je klant door alle voors en tegens duidelijk te bespreken en ook vast te leggen. Wij laten de klanten een overeenkomst tekenen voor de afspraken die wij maken inclusief de mogelijke risico’s en kosten. Zorg dat je een goed beeld van de positie/houding van de klant hebt, dus niet alleen financieel inzicht maar ook aftasten van de emotionele kant. Ondanks goede resultaten van de beleggingen toch wakker liggen is niet goed en is werk voor de korte termijn (en levert een ontevreden klant op). (Nico Ammerlaan, Trust4You)