Bij Brand New Day zijn we erg trots op de samenwerkingen met onze financieel adviseurs, dat steken we niet onder stoelen of banken. Maar zijn de financieel adviseurs ook blij met ons? Om dat te toetsen, laten we adviseurs aan het woord die met Brand New Day werken. Dit keer: Marijn Everse van C&W Finance.
Hoe bent u in het adviseursvak gerold?
Na mijn studie startte ik als salestrainee bij ING. Daar werden we in korte tijd klaargestoomd op vakinhoud en getraind op commerciële vaardigheden. Daarna had ik meerdere managementfuncties, waarna het toch weer begon te kriebelen om advies te gaan geven. Daar ben ik me vanaf 2016 dus weer volledig op gaan richten.
Is financieel advies niet een beetje saai?
Soms wel! Maar ik denk dat dat voor ieder beroep geldt. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat een formule 1-coureur de data-analyse op maandagochtend ook niet het spannendste onderdeel van z’n werk vindt.
En voor klanten kan de financiële huishouding natuurlijk ook saai zijn. Aan mij de taak om ervoor te zorgen dat het toch een beetje gaat leven.
Wat is volgens u de waarde van een financieel adviseur?
Het hele financiële plaatje inzichtelijk maken natuurlijk, maar ook hulp bieden om emotie van ratio te scheiden. Heel veel Nederlanders zijn bijvoorbeeld huiverig om te gaan beleggen, maar kunnen daarmee wel makkelijker hun financiële doelen behalen dan door te sparen. De waarde van een financieel adviseur zit hem dus niet alleen in geruststelling, maar betaalt zich ook echt uit.
Hoe lang werkt u al samen met Brand New Day?
Direct nadat ik weer financieel advies ging geven, dus al vanaf 2016.
Wat was voor u de reden om met Brand New Day te gaan samenwerken?
Ik kende de organisatie én de producten al door en door. Dat maakte het een eenvoudige keuze.
Waarin verschilt Brand New Day volgens u t.o.v. andere financiële partijen?
De helderheid van communiceren. Over de kosten en behaalde beleggingsresultaten wordt totaal niet geheimzinnig gedaan. Bovendien biedt de online omgeving heel veel gemak en inzicht, zowel voor mij als mijn klanten.
Welke uitdagingen als financieel adviseur ziet u op u afkomen de komende jaren?
Flink wat. De stijgende rente, beleggingsresultaten en onzekere toekomst op de korte en lange termijn hebben een groot effect op huishoudens en ondernemers. Dat zien wij ook terug. Een goed financieel advies is dus misschien wel belangrijker dan het al was.
Zijn Nederlanders volgens u tegenwoordig financieel wijzer dan vroeger?
Ik heb niet de indruk dat dat veranderd is. Natuurlijk verdiepen mensen zich in hun financiën, maar dat gebeurde vroeger ook. Tegelijkertijd zijn er óók nog steeds de mensen die hun kop in het zand steken of eindeloos uitstellen. Zonde, want een beetje financieel bewustzijn kan heel veel geld besparen of opleveren.
Veel Nederlanders zijn nog altijd huiverig om te beleggen. Hoe komt dat volgens u?
Allereerst natuurlijk omdat je op het nieuws wél hoort over flinke verliezen op de beurs, maar niet over positieve rendementen op de lange termijn. En dan zijn er ook nog mensen met negatieve ervaringen. Bijvoorbeeld door woekerpolissen, of door andere beleggingsconstructies waarbij het rendement teleurstellend uitviel.
Ik vind dat een goede financieel adviseur beleggen altijd als optie mee moet nemen. Oók als de klant dat in eerste instantie niet wil. Een adviseur moet dan juist kunnen uitleggen waarom beleggen misschien een betere optie dan sparen is.
Als u mensen 1 goede financiële tip zou kunnen geven, welke zou dat dan zijn?
Start zo vroeg mogelijk met beleggen en leen alleen geld voor de aankoop of verbouwing van een huis. 2 tips dus, maar wat mij betreft even belangrijk.